OM (AUM) mantra jelentése és hatása
AUM | OM MANTRA JELENTÉSE ÉS HATÁSA
ॐ/ om / aum
Az AUM | OM védikus spirituális szimbólum >> a világegyetemet, a teremtést szimbolizálja képi és hang formában. Jellemző rá a sat (a létezés állandósága) a cit (tudatosság) és az ananda (önfeledtség, felszabadultság) egysége.
- Az OM / AUM hangzójapranava is egyben, ami annyit jelent, hogy az OM / AUM a pránavagy lélegzet közvetítő közegén keresztül hatja át lényünket.
- Az Om bidzsa mantra, MAG MANTRA a védikus tradíciókban >> MAG-ként tartalmazza a Gáyatri mantrát >> és a Védákat
- Vagyis, ahogyan a jógik szimbólumokban átadták: az Om-ból árad ki a Gáyatri mantra, >>> s a Gáyatri mantra tartalmazza a Védák eszenciáját.
- A védikus mantrák többsége az Om-mal indul, és sokszor az Om-mal végződik.
Az AUM / OM a Védákszerint az Isvara(Isten) hang megnyilvánulása. E hang kivetülése az egész megnyilvánult világ, és ezt a hangot hívjuk nada-nak vagy shabda-nak.
„Az Om szótag a teljes, elpusztíthatatlan (Aksara) és örök világmindenség. | Minden, ami csak volt, van és a jövőben lesz az az Omkára. Tökéletesen transzcendens ezért minden, ami megismerhető, vagy kikövetkeztethető, és ami a háromféle időn (Tri-kála) túl van az az Omkára maga” Mandukhya-upanishad 1. | Bakos Attila fordításában
A nada jóga tanítása szerint
- a világegyetem az AUM rezgéséből keletkezik, s végül abba olvad bele.
- az OM-ból | AUM-ból, az egyetlen örök hangból, az alap rezgésből alakult ki az anyagi teremtés, amit az alábbi 27 összetevőből vezetnek le a jógik:
- a pancha maha bhuta (öt elem): pritivi (föld) | jala (víz) | agni (tűz) | vayu (levegő/szél) | akasha (éter / tér / kiterjedés
- a tanmátrák (5 érzékelési minőség): gandha (illat) | rasa (íz) | rupa (látható forma) | sparsha (tapintható forma) | shabda (hang)
- a gyanendriyák (5 tudásszerző érzék): orr (szaglás) | nyelv (ízlelés) | szem (látás) | bőr (tapintás) | fül (hallás) és egyensúly szerv
- a karmendriyák (5 cselekvő érzék): kéz | láb | száj | nemi szervek | kiválasztás & output szervei.
- az antahkarana (benső érzék): ahamkara (ego) | buddhi (intellektus) | manas (alacsonyabb rendű elme) | chitta (memória, tudattalan, ősemlékezet)
- és a gunák (3 rendező elv, minőség): sattva – ragyogás | rajas – mozgás | tamas - tehetetlenség)
- Ez azt jelenti, hogy a prakriti, vagyis az anyagi, mentális, pszichikus és intellektuális univerzum mind mind a nada brahma, a Teremtés hangzás-inkarnációja, a Sabda-Brahman, az Om terméke.
A Mándúkja-upanisad szerint az Om három alaphangja az A-U-M, a harmadik szótagot pedig a maga a csend hangja követi.
- A három hang a valóság három aspektusát, a három tudatállapotot is jelöli, ami:
- az ébrenlét állapota (A),
- az álmodás állapota (U), és
- az álomtalan mély alvás állapota (M).
- A rákövetkező csend, a két AUM közötti csend pedig a turiyát (az átlényegült tudat valóságát) jelképezi. Forrás: Virinchi Shakti | Bakos Judit Eszter | Mantra jóga előadása | Narada Védikus Akadémia, 2020
Az AUM-on (OM-on) való meditáció révén hozzáférhetünk mind a három tudatállapothoz – valamint a negyedikhez, a turiához is. (Pandit Radzsmani Tigunait: A Mantra ereje, a beavatás misztériuma)
Szívesen hallanál még a témáról? Nézz el Kiadónk, a Danvantara Kiadó honlapjára! KLIKK IDE!
Buddha illusztráció: Iuliia Selina
AZ OM HATÁSA:
Minden mantrának van lelki és pszichikus hatása attól függően, hogy milyen tudatossággal, koncentrációval meditálunk rajta, vagy ismételjük. A Bhagvad-gítában a Legfelsőbb ezt mondja: „Én vagyok az om szótag a védikus mantrákban.” Bg 7.8.
Az OM gyakorlással
- befelé fordítja az érzékeket,
- elcsendesíti a stresszes, zavaró és bántó gondolatokat,
- kiegyensúlyozottságot és benső egyensúlyt teremt.
- összeköt bennünket a benső guru (csaitya guru) irányító erejével.
- Pránavaként energiával (Om Pranava shakti) tölt fel,
- Átlényegíti a gondolkodásunkat, formálja az értékrendünket egy magasabb rendű tudatosság és szellemiség felé.
- AZ ELMÉLYÜLT OM MEDITÁCIÓ RÉVÉN A GYAKORLÓ ELÉRHETI A LEGMAGASABB TUDATÁLLAPOTOT, A SZIKLASZILÁRD TUDATOSSÁGOT ÉS ÖNFELEDT GONDOLKODÁST, A SZAMÁDHIT. Forrás: Virinchi Shakti | Bakos Judit Eszter | Mantra jóga előadása | Narada Védikus Akadémia, 2020
Aki a legfelsőbb Purusán meditál, mely a három szótagból áll, vagyis az A-U-M, egyesül a ragyogó Nappal. Megszabadul minden bűnétől, amiként egy kígyó is levedli bőrét. A Száma himnuszok Brahmá világába röpítik. Ebből a Makrokozmikus Önvalóból, megpillantja a Felsőbb Purusát, amely a szívben lakozik. Prasna-upanisad 5.5. (Bakos Attila fordítása)
Tölts le nálunk védikus mantrazenét az AUM-mal! KLIKK IDE!
Nézd meg a Purusha Suktam mantraSOUND videonkat a kozmikus teremésről! KLIKK IDE!
Om illusztráció: Filip Uhlir
A Védák tanítása mentén,
- az örök és változatlan Brahman képviselője a Pránava vagy Om, ami a Legfelsőbb formanélküli megnyilvánulása.
- minden rezgés az OM-ból eredeztethető, és minden rezgésben jelen van az OM.
A nyugati világ fizikusai az 1800-as évek végétől szenteltek kiemeltebb figyelmet e témának. Közülük
- Pl. Nikola Tesla (1856 -1943) horvát-szerb-amerikai fizikus, feltaláló, filozófus szavait idézve: „Ha az Univerzum titkait szeretnéd megtalálni, gondolkodj az energia, frekvencia és rezgés mentén”.
- Max Planck (1858-1974), Nobel-díjas német fizikus, a kvantummechanika megalapítója, ki Albert Einstein mellett lerakta a modern fizika alapjait az 1900-as évek így gondolkodott: Az anyag, „csak Önmagában” nem létezik. | Minden anyag csak egy bizonyos erő által létezik, amely erő az atomrészecskéket rezgésbe hozza, és végtelenül parányi naprendszerét összetartja. | Kénytelenek vagyunk feltételezni, hogy ezen erő mögött, egy tudatos, intelligens szellem van. Ez a szellem az eredeti oka minden anyagnak!”
Szívesen tanulnál védikus filozófiát, jógafilozófiát? KLIKK IDE!