Duffek Mihály

zenész, fagott művész, tanár, DLA

Hat éves korom óta foglalkozom zenével, először zongorázni kezdtem és a zeneszerzés gondolata is mélyen megérintett, amellyel a mai napig szívesen kísérletezek. Azért kezdtem el fagottozni, mert azt olvastam egy mesekönyvben, hogy az egy olyan hangszer, amely ha megszólal bársonyos mély hangján, akkor mindenki odafigyel rá. Később értettem meg igazán, hogy nem az a fontos ki milyen hangszeren játszik, a lényeg az, hogy a játékos törekedjen a rá jellemző személyes mondanivaló kutatására és kimunkálására. Mégis ez az élmény a hangszerről meghatározó indoknak bizonyult a választásban. Azóta arra törekszem minden zenéhez kapcsolódó tevékenységemben, amit ebben a kis mesekönyvben olvastam.  

2008-ban szereztem fagott művész és tanár diplomát a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen, és ugyanitt 2016-ban befejeztem doktori tanulmányaimat és DLA fokozatot szereztem.  2008 és 2010 között a bécsi Universität für Musik und Darstellende Kunstban is képezhettem magam. Több alkalommal is megnyertem az Országos Fagottversenyt (2001 és 2003), a Magyar Fagottos Társaság 2001-ben ifj. Hara László Díjjal tüntetett ki. A Chieriben megrendezett nemzetközi fagott verseny 3. helyezettje (2008), a bécsi Yehudi Menuhin Live Music Now szervezet által tartott zenei verseny győztese (2008), valamint a Budapesti Fesztiválzenekar által rendezett Végh Sándor versenyének egyik győztese voltam (2009).

Szólistaként többször felléptem a Szatmárnémeti „Dinu Lipatti” Szimfonikus Zenekarral és két alkalommal a Budapesti Fesztiválzenekarral is. 2012-ben a Gödöllői Szimfonikus Zenekar szólistájaként mutattam be Kovács Zoltán: II. Fagottversenyét. 2009 óta rendszeresen játszok a Budapesti Fesztiválzenekarban, és a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Karán tanítom választott hangszeremet. A 2012-ben alakult Corridor fagott kvartett alapítója vagyok, ahol nagy örömmel keresgéljük egykori zeneakadémiai tanárommal és két volt diáktársammal a fagott játék hangszeres és műfaji lehetőségeinek határait. 

A jóga iránt 2011-ben kezdtem érdeklődni, amelybe Bakos Attila által nyertem betekintést. Útmutatásaik mélységes tisztasága döntő fontosságúnak bizonyult abban, hogy magam is kutassam a zene és a jóga filozófia kimeríthetetlen kapcsolatát. Hiszem, hogy a hangok mögött rejlő üzenet megértésében és átélésében az időtlen jóga filozófia által körülírt ösvény megismerése és megvalósítása adja a legteljesebb magyarázatot.

2013-ban  a védikus zene és művészetek nagy hatást gyakoroltak rám, ekkortól muzsikálunk együtt barátaimmal a  mantrasound meditációk kapcsán.