Jógáról | jóga óráim | órarend

yogas citta vrtti nirodhah  |  PYS 1.2.

A jóga az önfejlesztés tudománya, ami a szemléletmódunk, és lényünk  minden oldalát tökéletesíti. Ezt szolgálják az ászanák, pranayama és relaxációs technikák, kriyák, koncentráció erősítő- és meditációs módszerek egyaránt, sőt a tudás, a filozófia művelése és a karma jóga, vagyis az önzetlen cselekvés gyakorlata is.  A jóga gyakorlatba ültetett életfilozófia, ami a személyes fejlődésen és tapasztaláson alapszik.  Nem vallás és nem is fittness irányzat, hanem egy átfogó tréning, a test és az elme szűntelen edzése. 

A jóga rendszeres gyakorlásával megemelkedik az energiaszintünk, az életerőnk, megnő az élettartamunk és minden síkon egészségessé válunk.  A jóga a helyes életvitel művészete is.  Ha az alapvető irányelveit beemeljük a mindennapjainkba, mérhetően javul a stresszkezelésünk, koncentráltabbak leszünk és higgadtabban, átgondoltabban tudjuk megoldani a felmerülő életfeladatainkat.  Emellett extra, hogy automatikusan fejlődnek karizmatikus vonásaink, megnyilvánul reális önképünk,  stabilizálódik önértékelésünk  és önbizalmunk.  

Órarend: KLIKK IDE!

"A hatha jóga uralom a test felett. Mindenki a külvilágot szeretné meghódítani, holott a világon a legnagyobb siker önmagunk legyőzése, és ez nekünk mindennapi embereknek a test feletti uralommal kezdődik." | Swami Veda Bharati

Bakos Attila & Bakos Judit Eszter

A jóga tudománya egy olyan filozófiai és gyakorlati rendszer, amely a cselekedetek, a beszéd és a gondolatok síkján a test és az elme fegyelmezésén, a fölöttük való uralom megszerzésén keresztül kívánja elérni a magas rendű gondolkodást  egészen a samadhi-ig, mikoris az elme, az értelem szilárd az önvaló, a lélek megértésében, s  a lélek és forrása közötti kapcsolat  tapasztalati jellegűvé válik.  „Azonban az, hogy valaki milyen messze jár az isteni igazságtól, könnyen levezethető abból, ahogy bánik az őt körülvevő emberekkel és világgal."   |  Bakos Attila

"Aki a jógában összekapcsolódott önvalójával, az minden élőlényben látja a lelket és minden lényt a Lélekben lát, ő egyenlőséget lát mindenhol". |  Bhagavad-gítá 6.29

JÓGA TÍPUSOK, JÓGAIRÁNYZATOK

Jóga egy van, azonban annyi megközelítés, ahány ember.  Az idők folyamán 4 jógairányzat alakult ki, amik ma is működnek:  

  1. Karma jóga (Patanjali rendszerében kriya jóga):  a helyes cselekvés, az önzetlen tettek útja.
  2. Bhakti jóga:  a szeretet útja, az  Istenszeretet tudománya.  Kis iránymutatás nekünk a kezdeti indulásra ezen az ösvényen Szvámi Ráma gondolatai mentén:  “Az egyetemes szeretet elérése és Isten szeretetének megvalósítása nagyszerű cél, de először azokat szeresd, akik legközelebb állnak hozzád." 
  3. Jnana (ejtsd: gjána) jóga:  A tudás és bölcselet  útja. Az írások tanulmányozásának célja egy magasrendű megértés,  a tudatosodás útján való fejlődés egészen a moksáig (megvilágosodásig).  A gjana jóga azon alapszik, hogy amit megtanultunk, megértettünk, azt beépítjük a mindennapjainkba és aszerint élünk.  A gjana jógában élővé válik a tudás bennünk.
  4. Astanga jóga vagy Rádzsa  jóga | Nyolcfokú jógaAz ashtanga jóga tartalmazza a másik három jógairányzat elemeit.  Folyamata, vagyis a nyolc lépcső:

1. Yama: a jóga etikai irányelvei, amik támogatják személyiség fejlődésünket.  

  • Ahimsa – a nem ártás elve tettekben, szavakban és gondolatban egyaránt.
  • Satyam – ragaszkodás az igazsághoz, őszinteség.
  • Asteya – nem lopás elve |  ez az elv a tárgyakra és a szellemi termékekre egyaránt vonatkozik, és mind a való világban mind pedig az internetes felületeken is szerencsés alkalmazni.  Érdemes az asteya kapcsán rápillantani Oscar Vilde gondolatára, miszerint  "A művészet ott kezdődik, ahol a másolás véget ér." 
  • Brahmacharya – tiszta életvitel a párkapcsolatunkban.
  • Aparigraha – nem ragaszkodás elve, a felesleges gyűjtögetés mellőzése | annak beemelése az életünkbe, hogy nem halmozunk fel feleslegesen különféle dolgokat, tárgyakat az életünkben (Pl. nem biztos, hogy szükség van a 3. csizmára vagy topra is egy szezonban, vagy lehet, nincs szükség mindig a legújabb iphone-ra, ami kijön).   És egy kicsit más szinten,  ahogyan Mahátma  Ghandi mondaná saját életelvét, ami az egyszerű élet, magasrendű gondolkodás volt, minél több a tulajdon, annál jobban megosztja a figyelmet.

2. Niyama: azok a mindennapokba, mindennapi rutinba beépítendő dolgok, amik támogatják és fejlesztik személyiségünket.

  • Saucha – tisztaság  | testi és mentálhigiéniás (gondolatok síkján való) tisztaságra való törekvés.
  • Santosha – elégedettség érzetének és tudatosságának a megvalósítása, vagyis a vágyaink kordában tartásának gyakorlata.
  • Tapaha – önuralom, önfegyelem a mindennapokban.
  • Svadhyaya– a védikus írások tanulmányozása.
  • Ishvara pranidhana – Isten iránti odaadás.

3. Asana:  Testtartások, testhelyzetek gyakorlata, aminek célja az egészségünk, fizikai és mentális harmóniánk  megteremtése, fenntartása és fejlesztése.

4. Pranayama: olyan energetikai gyakorlatok, amik különféle légzés technikákon alapulnak és egy finomabb síkon fejlesztik egészségünket, növelik életerőnket.

5. Pratyahara:  az érzékek visszavonásának technikái olyan gyakorlatok (pl. relax, jóga nidrá, kriyák), ahol megtanuljuk visszavonni önmagunkat a külső megtapasztalásokból, és  gondolatainkat pedig a külvilágból.

6. Dharana:  a koncenráció tudománya.  Célja az összpontosításunk képességének a fejlesztése, az ékagra (egyhegyű) elme kialakítása.  A dhárana  csak megfelelő pratyáhára mellett működik, ami azt jelenti, hogy akkor tudunk egy dologra figyelni, ha az érzékeink nem a külső  érzéktárgyakon csüggnek és a gondolataink sem máshol járnak, hanem abban vagyunk jelen, ami a feladat, arra koncentrálunk, ami a koncentrációs tárgy.   

7. Dhyana: meditáció.  A meditáció a koncenrtáció kiterjesztése egy koncentrációs tárgyra, ami lehet egy mantra a mantrameditációban vagy egy yantra a yantrameditációban, de egy mandala, vagy maga a szolgálatod, vagy a benső csenden való meditáció is ... ....  A meditáció tehát nem a gondolatainkban, érzéseinkben való elmerülés.   A meditáció alapja az elme feletti teljes uralom, ahol a fókusz 1 pontra rögzül.  Mély, éber állapot, aminben azonosság érzet merül fel a meditáló és meditáció tárgya között.  Csíkszentmihályi Mihály ezt az állapotot nevezi flow-nak.

8. Samadhi:  Tökéletes megvalósítás, maga a megvilágosodás. Bakos Attila szavaival zárva: "Ha belépünk a samadhiba, észre fogjuk venni".

Az ashtaga jógára a Hatha jóga gyakorlatával tudunk felkészülni, ahogyan Szvátmaráma mester  tanítja nekünk a Hatha Jóga Pradipikában.  A Hatha Jóga tana egy olyan gyakorlatrendszer, amely a test és az elme fegyelmezésén, a fölöttük való uralom megszerzésén keresztül fejleszt bennünket és a magasrendű tudatosság, végső soron a megvilágosodás felé. Mindazonáltal, az elmét egy más síkon nem megreformálnunk, hanem meghaladnunk kell. És ennek a  folyamatnak kifinomult és hatékony  az útja az astanga jóga.

A hatha jógának, a gyakorlati jógának számos irányzata fejlődött, alakult ki a XXI. századra.  Fontos azonban tudnunk, hogy a mai modern- és tradicionlis jógairányzatok  tekintélyes része egy ősi vonal mentén, a Vinyasa Krama jóga mentén formálódtak (pl. Ashtanga vinyasa jóga, Iyengar jóga, Vini jóga, Vinyasa flow jóga, Integral flow jóga)

Órarend: KLIKK IDE!

 

JÓGA ÓRÁIM


Óráimon a gyakorlás stílusa az ashtanga jóga mentén  vinyasa krama jógából, vinyasa flow jógából és a klasszikus hatha jógából merít.

A Vinyasa Krama jógát Srí T. Krsnanamacharja (1888 – 1989) a XX. század legendás jógamestere, tárta fel a gyakorlók előtt.  A vinyásza a mozdulat és légzés összhangját jelenti, a krama pedig módszertant.  Vagyis a vinyasa krama a jógában a mozdulat és a légzés összehangolásának tudománya. A vinyasa krama stílus jellegzetessége, hogy minden egyes mozdulatot megfelelő vinyászával kiviteleznek, vagyis az ászanákat légzéssel összehangolt összekötő elem fűzi össze.

Vinyasa  Flow jóga a vinyasa krama, a vinijóga és az ashtanga vinyasa jóga fontos elemeit ötvözi, ahol az ászanákat a légzés természetes ütemében folyamatos áramló, kifinomult mozgássá és testtartásokká hangoljuk.  Egyszerre fektet hangsúlyt a pontos testtartásokra, a légzés és a  mozdulatok összehangolására valamint a mozgásban rejlő meditatív energiák kihasználására.  Az ászanákat folyamatos mozgássá kapcsolja össze. A vinyasa flow jóga intenzív alakformáló hatású, javítja a test rugalmasságát, erőt és állóképességet biztosít és erősíti a szív- és keringési rendszert. A dinamikus, egymásba átalakuló jóga elemek és a speciális légzés növeli a testhőt, így megindul a méregtelenítés és elősegíti a testsúly harmonizálást.

Klasszikus hatha jóga lényege az egyensúlyban rejlik.  Ahogy a HA-THA jelöli a Nap és a Hold aktív és passzív jellegét, úgy jelenik meg az aktivitás és a nyugalom, a dinamizmus és a statikusság, az erőfeszítés és ellazulás egyensúlya az egyes ászanákban, sorozatokban és órákon is.  A klasszikus HA-THA jóga nyújtó, erősítő és egyensúly ászanák szekvenciáit tartalmazza, melyek fejlesztik a test és a tudat rugalmasságát, javítják az állóképességet, valamint segítik az ideális testsúly kialakítását és fenntartását. A gyakorolt testtartások (ászanák) és légzőgyakorlatok (pránayáma) megteremtik a test - légzés- és tudat harmóniáját, erőteljes, mégis kifinomult lendületet adnak a mindennapokhoz. A gyakorlásban a célunk egy felszabadult, mentálisan és testileg kiegyensúlyozottabb állapot elérése. 

Egy kedves író, jógatanár társam, Kreisz Andrea az Új Egyensúly Magazintól abban a megtiszteltetésben részesített, hogy meglátogatta egy órámat, amiből egy cikk született internetes portálukon.    KLIKK IDE!

Részlet a cikkből > ... "Számomra ez az óra olyan volt, mint egy tánc. Hol evilági, hol világokon túli. Időnként mélyen kitartottuk a napüdvözlet egy-egy elemét, míg Judit számolt. A hangja számomra a „zenéken szólás” érzését hozta. Többször kerestem a tekintetemmel, hogy vajon itt van-e velünk lélekben, és mindannyiszor megnyugodva láttam, hogy nagyon is figyelmet fordít ránk, miközben ő maga is tökéletesen végigcsinálja az összes gyakorlatot. Aki egy pillantással ránézett, egy mosollyal kísért kis energialöketet kapott vissza. Jóga-karmesternek éreztem, és magunkat, a gyakorlókat, egy-egy finoman megszólaltatott hangszernek...."  Olvasok még: KLIKK IDE!

 

 

ÓRA TÍPUSOK NÁLUNK

Órarend: KLIKK IDE!

  • Narada Integral Flow jóga | 90 perc: A Narada Integral Flow Jóga komplex, összetett gyakorlás. Hangtálas ráhangolódással indítunk,  majd kis mantra jóga, elmondjuk a  Patanjali mantrát és a  Maha Mritunjaya mantrát. Ezt követően kiegyensúlyozott vinyasa krama jellegű jóga gyakorlás következik, amibe kriyákat (5in1: ászana + pranayama + mudra + bandha + mentális gyakorlat)  is beépítünk.  S az órát pranayamaval,  hangtál relaxációval, majd rövid meditációval fejezzük be, és közben elmondjuk a Gayatri mantrát.
  • Vinyasa Flow jóga | 90 perc:    A Vinyasa Flow órákon a ráhangolódást követően dinamikusan áramló ászanasorozatok követnek, majd pranayama gyakorlás, és az órát hangtál relaxációval zárjuk.  
    • Hatha jóga | 90 perc:    A Hatha Jóga óra menete:  ráhangolódás - bemelegítés - testtartások - levezetés  - pranayama - hangtál relax.

       

    NAPTIMINGÓRATÍPUS ITT
    Kedd10:30 - 11:30Magán óraRubin wellness
    Szerda19:00 - 20:30Vinyasa FlowRubin Wellness
    Csütörtök10:00 - 11:00Magán óraRubin Wellness
    Péntek18:00 - 19:30Narada Integral Flow Rubin Wellness

    Minden óra  hangtálas relaxációval  zárul.

     

    Helyszín:  Rubin Wellness és Konferencia Központ |  Wellness  szekció | Csoportos órák terme.  

    Cím: 1118 Budapest, Dayka Gábor u. 3.  | a HARASZTOS út és Dayka Gábor u. sarka,  az IBUSZ bejáratnál  (vagyis, nem a Hotel főbejáratnál kell bejönni, hanem a Dayka Gábor utcán jóval tovább jössz egészen az épület komplexum sarkáig, ahol egy Ibusz iroda is van. - Ld. kép alább) - > Térkép és utcakép KLIKK IDE!

    Megközelítés Autóval: Budaörsi út kivezető - > Dayka Gábor utca   Ingyenes Parkolás 

    Megközelítés tömegközlekedéssel:
    - Déli Pályaudvartól: 139, 139A busz -> Dayka Gábor Utcáig
    - Fehérvári úttól: 53 busz -> Dayka Gábor Utcáig
    - Móricz Zsigmond körtértől: 40, 40E, 153, 240, 240E -> Dayka Gábor Utcáig
    -

     

    ---


    Saját gyakorláshoz Napüdvözlet gyakorlatsorokKLIKK IDE!

    Relaxációs-, jóga nidra-, csakra meditációs- és mantra meditációs hanganyagok gyakorláshoz: KLIKK IDE!

     

    ÁRAK

    90 perces órák:

    • 1 alkalom: 2 000 Ft (2 000 Ft /1,5 óra)
    • 8 alkalmas bérlet: 14 000 Ft (1 750 Ft /1,5 óra 3 hónapig érvényes)

    60 perces magán órák: 1 alkalom • 9 000 Ft

     

    BEJELENTKEZÉS 

     

    Az órákon való részvétel sem előképzettséget sem pedig hajlékonyságot nem igényel. Kitartó  gyakorlással mindannyian tapasztalati és hosszútávú eredményeket érhetünk el, és nem csak a test síkján, hanem a benső kiegyensúlyozottság, türelem, elégedettség terén is.  A relaxáció során alkalmazott hangtálak kifinomult rezgése támogatja a stresszkezelést és testünk öngyógyító folyamatainak beindulását.